نتانیاهو باید مسیرش را عوض کند/حماس آماده جنگ با اسرائیل در غزه است

«جان مرشایمر» استاد برجسته روابط بین المللی اظهار داشت: اگر نتانیاهو به توصیه من گوش می کرد به او می گفتم از بمباران غزه دست بکشد و به غزه حمله نکند زیرا برای اسرائیل هزینه دارد، ضمن آنکه مساله سیاسی است و راه حل نظامی ندارد.

به گزارش تحریریه، «جان میرشایمر» استاد برجسته روابط بین الملل و نویسنده کتاب پر سروصدای «لابی اسرائیل در آمریکا» در مورد شرایط در غزه و وضعیت تصمیم گیری در اسرائیل برای آغاز تهاجم زمینی به این منطقه اظهار داشت: من اعتقاد دارم پیش بینی آینده سخت است زیرا مسائل بسیاری در مورد اسرائیل در زمینه ورود نیروهای نظامی به غزه از راه زمینی مطرح هستند.

وی افزود: در هر صورت بحث های زیادی در این زمینه بیان می شود. یک نکته این است که پیدا کردن نیروهای حماس و از بین بردن آن ها در غزه موضوع مهمی است. با اینحال فکر می کنم و تنها حدس می زنم اسرائیلی ها باید این نکته را درک کرده باشند که حمله زمینی به غزه و تلاش برای از بین بردن حماس یک ایده هوشمندانه نیست .

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حماس هزینه و دردسرهای بسیاری را برای اسرائیل به بار می آورد و در پایان حتی اگر اسرائیل قادر شود که آن را نابود کند با یک گروه رادیکال جدید به جای حماس روبرو خواهد شد. شما نمی توانید این مشکل را با زور و قدرت نظامی حل کنید بلکه این یک مساله سیاسی است.

مرشایمر در مورد شرایط غزه نیز اظهار داشت: در هر صورت پرسش اکنون این است که آن ها می خواهند وارد غزه شوند یا نه. با اینحال اسرائیلی ها در این شرایط در برزخی گرفتار هستند. اگر کاری را انجام ندهند، لعن می شوند و اگر وارد غزه شوند هم به طور قطع حماس برای یک درگیری دیگر آماده است. آن ها به خوبی مسلح هستند و به مشکل آفرینی خود ادامه می دهند.

نتانیاهو باید مسیرش را عوض کند

اسرائیل نه راه پیش دارد و نه راه پس!

وی افزود: اگر اسرائیل وارد غزه نشود و غزه را بمباران کند هم یک فاجعه کامل رخ می دهد. نه فقط به خاطر بشریت و دیدگاه های حقوق بشری؛ ببینید که چگونه غیرنظامیان در شرایطی وحشتناک کشته می شوند؛ بلکه از نظر استراتژیکی نیز این یک اقدام مناسب نیست. این کار مشکل را حل نمی کند و مردم را در فلسطین و جهان عرب عصبانی تر می کند و به مرور زمان اسرائیل هم حمایت غرب را از دست می دهد. پس از هر جهت بمباران غزه راه حل خوبی نیست.

وی در بخش دیگری از این گفت وگوی توئیتری افزود: در واقع اسرائیل اکنون بین صخره و سنگ قرار گرفته است. نمی دانم آن ها چه کاری را برای حل مشکل انجام می دهند. باز به دیدگاه پیشین من باز می گردم که راه حل مساله تشکیل دو دولت است.

نتانیاهو باید مسیرش را عوض کند

مرشایمر در مورد توصیه اش به نتانیاهو هم اظهار داشت: پیشنهاد من به او این است که هر چه سریعتر از بمباران غزه دست بردارد. به او پیشنهاد می کنم وارد غزه هم نشود. به نظر من کاری که نتانیاهو و همکارانش باید انجام دهند این است که مسیر حرکتشان را عوض کنند و به سمت راه حل دو کشور بروند. اما وی این توصیه من را هیچگاه نخواهد پذیرفت.

این استاد برجسته روابط بین الملل در پایان تاکید کرد: نتانیاهو ائتلافی را اداره می کند که به تدریج راستگراتر و در طول زمان جنگ طلب تر و ضدفلسطینی‌تر می شود. با توجه به تحولات اخیر ترسیم یک راه حل غیرممکن است و حال نمی توان راه حل دو کشوری را تصور کرد. سیاست داخل اسرائیل دیگر مسیر دو دولت که قطار آن ایستگاه را ترک کرده است، تسهیل نمی کند.

پایان/

۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27867

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =